Näin aloitat henkilöbrändäyksen

SoMe-kurssin aiheisiin täydellisesti sopivaa tekstiä! SoMen käytössä nimeomaan tulee mietittyä henkilöbrändäystä, vaikka juuri tällä nimellä ei asiaa ajattelisikaan. Brändihän on lupaus jostakin, se on mielikuva, jonka muut saavat minusta. Jos minua seuraavat saavat minusta yhtenäisen kuvan, joka vastaa omia ajatuksiani ja mielikuvia itsestäni, olen onnistunut henkilöbrändäyksessä, niinkö?

Digital Renaissance by Timo Savolainen

Liityin Twitteriin maaliskuussa 2010 – siis reilut viisi vuotta sitten. Miksi? En enää muista, mutta vasta viime syksynä innostuin oikeasti twiittaamaan, bloggaamaan ja osallistumaan LinkedInissä rakentaakseni ja vahvistaakseni omaa henkilöbrändiäni. Tämä osa tarinaa kertoo miten brändäyksessä pääsee nopeasti alkuun.

pow jpg

Brändi = osaaminen?

Onko henkilöbrändi yhtä kuin osaaminen? Mielestäni vastaus on kyllä ja ei. Henkilöbrändillä voi tuoda esiin omaa henkilökohtaista osaamista, jota on muutoin haastavaa saattaa näkyvään muotoon. Tätä näkökulmaa tukee myös LinkedIn, jonne on helppo työhistorian ja koulutuksen lisäksi lisätä ja ylläpitää verkostoni validoimat taidot eli skilssit.

Brändi ei kuitenkaan kerro kaikkea osaamistani, kuten esimerkiksi sitä, että pystyn tarvittaessa teroittamaan moottorisahan tylsyneen terän tai, että osaan itse leikkata omat hiukseni. Henkilöbrändiä ei siis ole kokonaiskuva osaamisesta vaan varta vasten valittu osajoukko asian kannalta merkityksellisistä tiedoista ja taidoista.

So what?

Pari vuotta sitten eräässä työhaastattelussa yrityksen talousjohtaja kysyi ikääni, ikään kuin sillä olisi tehtävän tai osaamiseni kannalta suuri merkitys. Työkokemukseni hän…

View original post 503 more words

Leave a comment