Johtajan pitää näkyä verkossa

Istuin kahvilassa viime viikolla ja kuulin viereisen pöytäseurueen keskustelua ja se laittoi minut taas miettimään sosiaalisen median ja informaatioteknologian kehittymisen vaikutusta esimiehen ja johtajan elämään. Onko heillä enää vapa-aikaa ja miten heidän tulee olla saavutettavissa vapaa-aikanaan? Pöytäseurue koostui noin 25-vuotiaista miehistä ja naisista ja he keskustelivat esimiehistään. Yksi heistä kertoi innostuneena olevansa todella vaikuttunut esimiehensä toiminnasta. Esimies kuulemma vastaa sähköpostiin kuin sähköpostiin, oli asia sitten kiireellinen ja tärkeä tai ei, samantien. Edellinen esimies ei kuulemma vastannut joskus viikkoon joihinkin sähköposteihin, mutta nykyinen vastaa vaikka keskellä yötä. Muut nyökyttelivät innokkaana ja olivat samaa mieltä siitä, että esimiehen on oltava aina saavutettavissa ja ajan hermoilla, eli tietoinen kaikista seikoista jatkuvasti. He kokivat siis esimiehen olevan näin läsnä heille.

Tänään Yle Puhe ohjelmassa Työ & elämä puhuttiin mm. sosiaalisen median ja liiketoiminnan välisestä yhteydestä ja digitaalisesta läsnäolosta. “Some valtaa työelämän. Tietotyö hallinnoi työmarkkinoita ja johtajan pitäisi näkyä verkossa.” Mukana keskustelussa oli some-toimisto Dinglen Client Director Pasi Piipponen sekä tietokirjailija Jukka-Pekka Linden. Keskustelu oli erittäin mielenkiintoinen ja siinä keskusteltiin siitä, kuinka SoMe on tullut jäädäkseen ja sitä ei voi liiketoiminnassa sivuuttaa. Samalla keskusteltiin esimiehen ja johtajan roolista sosiaalisessa viestinnässä. Termi sosiaalinen liiketoiminta tuotiin taas esille ja kannattaakin tutustua Dinglen verkkosivuihin. Myös Jarkko Sjömanin ajatukset olivat mielenkiintoista luettavaa. “Jos jättäydyt keskustelun ulkopuolelle, joku päivä huomaat, että sinulla ei ole enää tuotetta tai asiakaskuntaa.” Jarkko Sjöman siteeraa Helsingin apulaiskaupunginjohtajaa Pekka Sauria blogissaan

Leave a comment