Tehtävä 3, SoMe -palvelun toteutusuunnitelma

Oppimistehtäviä 3 ja 4 päätimme alkaa työstämään yhteistyössä Anne Paalasen kanssa. Äiteinä koimme, että tarvetta olisi lasten päiväkodin vanhempien yhteiselle keskustelualustalle. Aamulla lapsia viedessä päiväkotiin tai iltapäivällä heitä sieltä noudettaessa on vanhemmilla yleensä kiire opiskeluihin tai töihin, joten kuulumisten vaihdolle tai päiväkodin toimintaan kommetoinnille ei jää aikaa. Usein on myös tarvetta uusille vaatteille tai urheiluvälineille tai kaapit pursuaa pieneksi jääneistä ja miten helppoa olisikaan myydä, vaihtaa tai ostaa kamppeita päiväkotiperheiden kesken. Päätimme siis luoda Facebook -ryhmän nimeltään Päiväkoti Pulinat ja siihen voitte tutustua paremmin tämän toteutussuunnitelma-taulukon avulla. Emme valitettavasti voi linkittää tätä opintojaksomme wiki-sivulle, koska meillä ei ole siihen vielä oikeuksia.  Käsitekartta toimintasuunnitelmasta löytyy tästä.

Toteutussuunnitelma – Anne Paalanen & Noora Barria
AIHE I. Taustatiedot
MITÄ TEHDÄÄN

Työyhteisön, harrastetoiminnan tai opiskelujen käyttöön suunniteltu  toteutus

Suunnitelman nimi ja tavoite

Päiväkodissa olevien lasten vanhempien yhteydenpito- ja keskustelualusta.

Paikka, jossa vanhemmat voivat jakaa ideoita ja mielipiteitä päiväkodin toiminnasta, myydä, ostaa ja vaihtaa tavaroita ja vaatteita sekä esimerkiksi sopia lastenhoitajien lahjoista. Nopea ja helppo tapa tavoittaa muut vanhemmat ja käydä keskustelua.

KENELLE TOTEUTUS ON SUUNNATTU

Kohderyhmä
Kuvaa kenelle tämä on tarkoitettu

Päiväkodissa olevien lasten vanhemmille.
TAVOITTEET TIIVISTETYSTI

Tiivistä toteutuksen tavoitteet ja teemat perusteluineen

-Jos päiväkodissa ei ole vanhempainneuvostoa, tämä kanava toimisi vanhempainryhmänä, jossa mielipiteet saadaan kuuluviin ja päästään vaikuttamaan päiväkodin toimintaan. Ryhmän keskustelulla varmistetaan vanhempien kanta asioille.

-Alustalla on yhteinen keskustelualue ja mahdollisuus eri päiväkotiryhmien yksityiseen keskusteluun.

-Päiväkotien eri ryhmiin kuuluvat voivat sopia yhteisistä joulu- ja kesälahjoista lastenhoitajille.

-Tavarat kiertoon helposti ja vaivatta!

-Syntymäpäivätkutsut lähtee helposti

-Hienotunteisesti myös esimerkiksi lastenhoitajien ilmoittamat lasten väliset kinat voi vanhemmat jutella auki, kun yhteydenpidon voi aloittaa facessa ja jatkaa vaikka sovitulla tapaamisella.

-Vanhemmilla on kiire lapsia viedessä ja hakiessa, joten siinä tutustuminen, yhteystietojen vaihtaminen, vaatteiden kauppaaminen jne. on vaikeaa.

-Päiväkodin toimintaan liittyvien asioiden yhdissä pohdinta

VAIHE II. Toteutuksen muoto ja sosiaalisen median ratkaisut
TEKNINEN TOTEUTUS, OHJELMAT

Millaista verkkoympäristöä käytetään?
Mitä sosiaalisen median välineitä käytetään mihinkin tarpeeseen?
Miksi valittiin juuri nämä ympäristöt?
Kuvaile, miten valitut ympäristöt tukevat kokonaisuuden tavoitteiden saavuttamista?

Perustelkaa valinnat!

-Käytämme Facebookia, koska se on monen päivittäisessä käytössä, joten ei vaadi erillistä uutta sovellusta.

-ylläpitäjiä 2-3, esimerkiksi yksi per päiväkotiryhmä.

-On monille tuttu ja helppokäyttöinen ja tulee tarkastettua päivittäin.

-Päätimme pitäytyä yhdessä some-välineessä helppokäyttöisyyden ja tiedon keskittämisen vuoksi.

-Koska oletamme, että moni on jo facebookissa, tämä ei vaadi uuden profiilin luomista uuteen ympäristöön.

-Palvelussa voi valita haluaako ilmoitukset vai ei ja itse päättää aktiivisuudestaan ryhmän toimintaan. Jäsenenä voi olla passiivisena seuraajana tai aktiivisena tiedon välittäjänä.

-Palvelu on maksuton.

-Facebookissa voi jakaa helposti eri tiedostoja, linkittää tietoa ja siirtyä samassa sovelluksessa yksityiseen keskusteluun.

-Eri päiväkotiryhmät voivat luoda messenger-keskusteluryhmän

YHTEISÖLLISYYS

Miten valitut ympäristöt, menetelmät ja toiminta tukevat yhteisöllisyytä?

Perustelkaa valinnat!

Facebookin ryhmässä jäsenet voivat käydä yleistä keskustelua, jakaa tiedostoja ja kuvia, sekä siirtyä helposti yksityiseen keskusteluun, jos niin haluavat ja luoda tapahtumia, sekä linkittää tietoa esim. tapahtumista ja harrastuksista.

Ryhmän toiminta edistää monella tasolla vanhempien ja perheiden yhteisöllisyyttä. Mahdollistaa tutustumisen perheiden välillä ja auttaa sosiaalisen verkoston luomista. Suuri apu esim. perheille, jotka muuttavat uuteen kaupunkiin tai vaihtavat päiväkotia. Perheiden ja vanhempien tunteminen lisää myös turvallisuuden tunnetta vanhemmille. Tämä helpottaa myös päiväkodin työntekijöiden työtä tiedon välittämisen helpottuessa.

TIETOSUOJAKYSYMYKSET

Millaisia tietosuojaan liittyviä kysymyksiä toteutukseen liittyy? Miten olet ratkaissut ne?

Perustelkaa valinnat!

-Facebookissa voi tehdä yksityisyyteen liittyvät asetukset oman tahdon mukaisesti esimerkiksi päättää haluaako jakaa muut yhteystiedot jäsenten kanssa.

-Ryhmän voi luoda salaiseksi, jolloin sitä ei pysty näkemään muut kuin ryhmän jäsenet. Ryhmään voi liittyä vain, kun siihen kutsuu ylläpitäjä tai jäsen. Nyt ryhmä on julkinen, jotta siihen voi opiskelijatoverit tutustua.

-Ylläpitäjä kutsuu ryhmään jäsenet sähköpostitse. Vanhempia pyydetää ilmoittamaan sähköpostiosoitteensa ylläpitäjille, jos haluavat liittyä ryhmään.

-Ryhmän säännöt pitävät sisällään maininnan, että ryhmässä käydyt keskustelut ja jäsenet pysyvät ryhmän sisäisinä asioina.

-Ylläpitäjät seuraavat toimintaa ja huomauttavat tai poistavat sopimattomat julkaisut.

-Ryhmän toimintaan ei voi osallistua nimimerkillä, vaan jokaisen esiintyy omalla nimellään.

Leave a comment